Lugemispäevik 2. Digitaalne õppevara.
Digitaalsete
õppematerjalide arv suureneb kiiresti. Kasutavad neid nii õpetajad, õpilased
kui ka õppetöö arendajad. Kuidas kasutajana olla kindel leitud õppematerjali kvaliteedis?
Üheks tuntumaks digitaalse õppevara hindamismudeliks on LORI mudel (Learning Object
Review Instrument) (Leacock & Nesbit, 2007). LORI hindamisjuhend võimaldab
koostada arvustusi üheksas kvaliteedimõõtmes: sisu kvaliteet,
õppeesmärkide vastavusse viimine, tagasiside ja kohandamine, motivatsioon,
esitluskujundus, interaktsiooni kasutatavus, juurdepääsetavus,
korduvkasutatavus ja standarditele vastavus.
Alljärgnevalt
tutvustan kokkkuvõtvalt artiklis „Multimeedia õpperessursside kvaliteedi
hindamise raamistik“ (Leacock & Nesbit, 2007) käsitletud õpiobjektide
kvaliteedikriteeriume digitaalsete õpiressursside kohta, mis on mõeldud korduskasutamiseks
erinevates haridusasutustes.
See
heuristiline
(küsimuste ja juhiste kaudu
võimalikult iseseisvale teadmiste hankimisele
suunamine) hindamisviis ei ole ainulaadne, kuid erinevalt suurematest
hindamisvahenditest, mis määravad väga üksikasjalikud kriteeriumid, põhineb
LORI laiaulatuslikul mõõtmete tõlgendamisel, mille eesmärk on teha kokkuvõtvat
analüüsi objekti tugevate ja nõrkade külgede üle. Näiteks Nielsen (1994)
sünteesis juhised tarkvara kasutatavuse hindamiseks ja Hedberg (2004) määratles
seitse diskursust multimeedia disainis.
Kuna
olen tabeliusku inimene, siis kirjeldan üheksat LORI kvaliteedimõõdet pikemalt
lahti alljärgnevas tabelis.
1.
Sisu
kvaliteet |
Kindlasti
kõige olulisem aspekt. Õppematerjalist on vähe kasu või see pole üldse
kasulik, kui see on hästi kavandatud, kuid selle sisu on ebatäpne või
eksitav. Üsna paljude õpiobjektide hindamisel määratakse kvaliteet suuresti
sisuga seotud kriteeriumide alusel. Näiteks MERLOTi (Merlot, 2000) üldhinnagulised
standardid jagavad kvaliteedi kolme ossa: sisu kehtivus, potentsiaalne
tõhusus õppevahendina ja kasutusmugavus. On uuritud kuidas mõjuvad õpikutes
esinevad vead ja eelarvamused õppijate arusaamu. Juba 15 aastat tagasi
hoiatati, et arvutipõhiste õppematerjalide sisu on sageli puudulik, mis
muudab õppimise keerulisemaks. Sisu
kvaliteedi hindamisel LORI abil tuleb arvestada õppematerjali tõesust, täpsust, asjakohast detailsust.
|
2.
Õppeesmärkide
joondumine |
Selle
aspekti juures hinnatakse kuivõrd on õpiobjektis omavahel kooskõlas sõnastatud
õpieesmärgid ja hindamistegevus. Lähtuvalt õpieesmärkidest tuleb määratleda
tegevused, mis vastavad eesmärkidele ja sihtrühma tasemele. On täheldatud, et
sellisel moel õpetajate poolt läbimõeldud materjalid võivad tõsta õpilaste
saavutusi 1-3 standardhälbe võrra. See
LORI kriteerium rõhutab õpieesmärkide,
tegevuste, hinnangute ja õppija omaduste vastavusse viimist.
|
3.
Tagasiside
ja kohanemine |
Tagasisides
esitab objekt teavet lokaliseeritud tegevuse kohta. Näiteks sooritusajalugu,
sobivuse mõõdud või enesehinnangud individuaalsete eelistuste, sobivuse või
vaimse seisundi kohta õpikeskkonnas. Piiratud tagasiside vormideks loetakse
testijärgseid skoore. Suulised sõnumid, mis on koostatud konkreetset tüüpi
vigade põhjuste selgitamiseks, suurendavad testijärgset jõudlust ja
vähendavad õppimise aega. Õppijad teevad paremaid otsuseid, kui neile antakse
asjakohast teavet. Õpiobjektide
hindajate jaoks on oluline küsimus, kas konkreetne õppija kontrolli
funktsioon kujutab endast tõhusat kohanemist õppijate vajadustega. Selle
LORI üksuse puhul hinnatakse kuivõrd on tagasiside ajendatud erinevast õppija sisendist, selgitades
järjekindlalt miks vastus on vale, koostab õppija mudeli, et
individualiseerida õppetegevusi ja keskkonda. |
4.
Motivatsioon |
Õpiobjekti
motivavatsioonikvaliteet mõjutab jõupingutusi, millesse õppija on valmis
investeerima. Õpiobjekti puhul, mida peetakse liiga raskeks või liiga
kergeks, võib tulemuseks olla madal motivatsioon, sest õpilased eeldavad, et
see on igav, seda ei ole võimalik täita või ei tasu seda lõpetada. Mõnikord
võetakse kasutusele liiga palju multimeediapõhiseid liideseid, et teha
ülesanne meeldivamaks ning suurendada seeläbi õppijate motivatsiooni, kuid
need liidesed võivad raisata ja valesti suunata kognitiivseid ressursse, kui
nende kasutamine ei ole seotud õpieesmärkidega. Squires ja Preece (1999) kasutavad terminit
„pinnapealne keerukus“ kirjeldades tähelepanu köitvaid trikke, nagu vilkuvad
bännerid, õpetamisega mitte seotud animeeritud tegelased ja ebaolulised
heliribad. Kui nende uudsus hajub, muutuvad nad segajaks õpetamisel. Õppijate
sisemist motivatsiooni suurendavad materjalid, mis võimaldavad õppijatel oma
tegevusi teatud määral kontrollida, pakkudes võimalusi kõrgel tasemel interaktiivsuseks
ja esitavad mängulaadseid väljakutseid. LORI
motivatsiooni kriteeriumite järgi peab õpiobjekt pakkuma õppijatele sobivaid raskusastmeid, et nad kogeksid
õpptegevusest enesekindlust ja rahulolu, olles samal ajal köitev ja hoides
õppijate tähelepanu. |
5.
Esitluse
kujundus Digitaalse
ressursi kujundus hõlmab õppematerjali teksti, diagramme, heli, video ja
animatsioonide kvaliteeti. Välja on kujunenud tava, et esitluskujunduse
elemendid järgivad selge, kokkuvõtliku väljenduse ja esteetiliselt meeldivuse
põhimõtteid. Tõhus esitluse disain võib kaasa aidata õppimise arengule. Kehv
esitluse kujundus, aga suurendab kõrvalist kognitiivset koormust. Näiteks:
loetamatud fondid, segavad värvilahendused või kehv heli või video. Üheks soovituseks, mida jagab Mayer (2001)
on animatsioonide selgitamine pigem helijutuna kui tekstina. LORI
järgi peaks esitluse kujundus demonstreerima kujundusi, mis integreerivad tõhusalt teksti, graafikat, videot või heli,
sisule sobival viisil ja olema teaduspõhiste põhimõtetega kooskõlas. |
6.
Interaktsiooni
kasutatavus Kasutatavus
on haridustarkvara kvaliteedi juures suurimaks probleemiks: interaktsioon
liidesega ja interaktsioon sisuga. LORI puhul kasutatakse interaktsiooni
terminit kirjeldamaks kui lihtne või raske on õppijal õpiobjektis ringi
liikuda. Kuna õppijad peavad jagama enda kognitiivseid ressursse nende kahe
interaktsiooni tüübi vahel, siis tuleb tagada, et interaktsioon liidesega ei
segaks õppimist ja kõik õppija tehtud vead on seotud õpieesmärkide
täitmisega, mitte objektis ringi liikumisega ( kehv ekraanipaigutus, katkised
lingid või süsteemi vastuse ebakõlad). Seega õpiobjektil, millel on kõrge
interaktsiooni kasutatavus, on hõlpsasti järgitavad juhised saadaval kõikides
kohtades, kus õppija võib vajada abi. Üks asi veel, mis käib digitaalse
õpiobjektiga kaasas, on viivitus. Üldtunnustatud maksimaalne vastuvõetav
viivitus veebilehe laadimise jaoks on 10 sekundit. Kui õpiobjekti sees kulub
ülesande laadimiseks liiga kaua aega, siis kogevad õppijad pettumust ja
võivad otsustada objektist väljuda. Kasutades
LORI hindamiskriteeriume peab interaktsiooni kasutatavuse puhul õpiobjektis navigeerimine olema
intuitiivne, etteaimatav ja sisaldama kvaliteetseid liidese abifunktsioone,
mis võimaldavad õppijal kiiresti juhistest aru saada ja sisu juurde naasta.
|
7.
Juurdepääsetavus Õpiobjektide
kujundamisel tuleb arvestada ligipääsetavust ka puuetega inimestele. Näiteks:
õpiobjektid, mis esitavad sisu ainult teksti- või graafilises vormingus, ilma
helihäälestusteta, välistavad nägemispuudega õppijad või õpiobjektid, mis on
koostatud ADHD õpilastele, võivad olla autistlike õppijate jaoks
ebaefektiivsed. Õpiobjektide disain peaks pakkuma haridussisule juurdepääsuks
mitmeid viise. Rahvusvahelisel
tasandil on asutatud W3C (Word Wilde Web Consortium, 1999), mis sisaldab
juhiseid juurdepääsetavuse tagamiseks ( ekraanitüübid, abitehnoloogia ja
sisendseadmed). Neid juhiseid saab kasutada ka interaktiivsetes harjutustes,
esitlustööriistades, hoidlates, tekstivestlustes ja videokonverentsidel. LORI juurdepääsetavuse
hindamine nõuab
W3C ja IMS-i juhiste üksikasjalikku mõistmist. Hindajad, kes ei ole veel
selle valla eksperdid, soovitatakse kasutada ühte valideerimismeetoditest
WebXACT (http://webxact.watchfire.com) või UsableNet (www.usablenet.com), mis kontrollivad automaatselt õpiobjekti
vastavust W3C juurdepääsetavuse juhistele ja tagastab aruande vastava taseme
kohta. Õpiobjekti, mis sisaldavad Flashi, Java-d või pistikprogramme tuleb
käsitsi kontrollida. |
8.
Korduvkasutatavus Õpiobjektide
arendamise peamine eesmärk on taaskasutamise potentsiaal. Taaskasutamist
suurendab materjalide kohanemisvõimelisus erinevate õppijate vajadustega
(erinev õppijate taust, võimed ja puuetega kasutajad), kuid siinkohal tuleb
tunnistada, et ükski õpiobjekt ei saa olla tõhus samaaegselt kõigi õppijate
jaoks igas kontekstis. Õpiobjektid ei tohiks sisaldada viiteid juhendajate
nimedele, klasside asukohtadele või kursuste kuupäevadele. See teave peaks
sisalduma üldises kursuse struktuuris. Cambell (2003, lk 38) ütleb, et
„Õpiobjektid peavad olema piisavalt suured, et nad oleksid harivad ja
piisavalt väiksed, et olla paindlikult taaskasutatavad.“ LORI kirjelduse järgi tuleb
õpiobjektide kasutamise puhul jälgida objekti kasulikkust erinevate oskuste ja võimetega
õppijatele ning kas objekt on kasutatav mitmes õpikontekstis.
|
9.
Standardite
järgimine LORI
standarditele vastavus käsitleb asjakohaseid tehnilisi standardeid ja
spetsifikatsioone. Tõuke selleks andsid metaandmed, kuid isegi kui
kasutatakse ühtset metaandmete malli, võib sisestatud teabe kvaliteet olla
erinev (mõned väljad jäävad tühjaks või on täidetud osaliselt). Kõik sõltub
sisestaja ajast, huvist või mõistmisest. Kõik need detailid mõjutavad
otseselt otsitavust ja korduvkasutavust. Seega on õpiobjekti
korduvkasutatavusele ülioluline metaandmete standardite järjekindel jälgimine
ja kasutamine, mis omakorda muudab objekti otsingu spetsiifilisemaks ja
põhjalikumaks ning objekti jagamine muutub tõhusamaks ja täpsemaks. Õpiobjekti
hindajad kasutavad LORI standarditele vastavuse uurimiseks, kas objekti looja
on järginud metaandmete täitmisel
rahvusvahelist standardit. |
Uuringud
on näidanud, et LORI kasutamine õpiobjektide hindamisel on kasulik ja aitab
säästa aega andes sisuka ülevaate õpiobjektist ning aitavad loojatel jagada oma
loomingut teistega.
LORI
on saadaval prinditava dokumendina
aadressil https://www.academia.edu/7927907/Learning_Object_Review_Instrument_LORI_
NB!
Seda tööd tehes tabasin ennast tundide ettevalmistamisel nüüd juba teadlikult
kriitilise pilguga hindamas tunnis kasutatavaid digitaalseid õppevahendeid (kas
juhised on piisavalt selged, kuidas õppematerjal täidab õpieesmärke, kas on
piisavalt motiveeriv või pigem on animatsioonid segavad, kas salvestan
edaspidiseks kasutamiseks või ei jne).
Kasutatud
kirjandus
Campbell, L. M. (2003). Engaging with the learning object economy. In A. Littlejohn (Ed.) Reusing online resources: A sustainable approach to e-learning. London: Kogan-Page, 35–45.
Hedberg, J. (2004). Designing multimedia: Seven discourses. Cambridge Journal of Education, 34, 241–256.
Leacock, T. L., & Nesbit, J. C. (2007). A Framework for Evaluating the Quality of Multimedia Learning Resources. Educational Technology & Society, 10 (2), 44-59.
Kommentaarid
Postita kommentaar